Inilah Fadhilah Dan Keutamaan Surat Al-Waqi'ah

Artikel terkait : Inilah Fadhilah Dan Keutamaan Surat Al-Waqi'ah


Surah Al-Waqiah merupakan  surah yang ke -56 di dalam Al-Quran, terletak pada juz ke 27 dan terdiri dari 96 ayat. Dinamakan Al-Waqiah kerana diambil dari lafaz Al-Waqiah yang terdapat pada ayat pertama surah ini, yang artinya kiamat. Karena memang didalam surat tersebut banyak menceritakan tentang kejadian kiamat, selain itu dijelaskan pula tentang penciptaan manusia dan tumbuhan serta kebangkitan manusia di alam akhirat nanti.

Bagi ummat muslim yang sudah mengetahui isi surah Al-Waqiah, mereka akan selalu membaca surah Al-Waqiah karena isinya banyak mengandung hikmah. Selain itu surah Al-Waqiah juga mempunyai banyak kelebihan dan keutamaannya. Berikut kelebihan dan keutamaan  surah AL-Waqiah;



Fadhilah dan keutamaan surah Al-Waqiah:

Sebagaimana hadis Rasulullah SAW:

Dari pada Ibnu Mas’ud Radhiyallahu ‘anhu, bahwasannya Rasulullah SAW bersabda:  “Sesiapa membaca surah Al-Waqiah setiap malam, maka dia tidak akan ditimpa kesusahan atau kemiskinan selama-lamanya.” (HR: Al- Baihaqi)

Rasulullah SAW bersabda:  “Ajarkanlah surah Al-Waqiah kepada isteri-isterimu. Kerana sesungguhnya ia adalah surah Kekayaan.” (H.R Ibnu Ady).


Dari hadis tersebut dapat kita simpulkan bahwa banyak sekali fadhilat dan kelebihan ari surah Al-Waqiah tersebut diantaranya yaitu:

1) Bila seseorang mewiridkan surah Al-Waqiah sebagai bacaan rutin setiap hari dan malam, maka Allah akan menjauhkan kefakiran selama-lamanya

2) Bagi mereka yang membacanya sebagai wirid, Insya’Allah akan memperoleh kesenangan selama-lamanya.

3) Bagi mereka yang  membiasakan membaca surah ini setiap malam satu kali, niscaya ia akan dijauhkan dari kemiskinan selamanya.

3) Bagi Mereka yang membacanya sebanyak 14 X setiap lepas sholat ahsar, Insya’Allah akan dikurniakan dengan kekayaan dan rezeki yang berlimpah ruah.

4) Bagi mereka yang membaca surah ini sebanyak 41 X dalam satu majlis, Insya’Allah akan ditunaikan segala hajatnya khususnya yang berkaitan dengan rezeki.

5) Jikalau kita ingin menjadi orang kaya yang sentiasa bersyukur, maka amalkan membaca surah ini sebanyak 3 X selepas shalat subuh dan selepas Shalat Insya 3 X. Insya’Allah tidak akan berlalu masa setahun itu melainkan ia akan dijadikan seorang yang hartawan lagi dermawan.



Demikian, semoga bermanfaat!

Artikel Akidah Islam Lainnya :

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015 Akidah Islam